Onderzoek: leerlingen gelukkiger door GSA!

door geert-jan

GSA’ers weten het natuurlijk allang al: maar uit nieuw onderzoek blijkt dat GSA’s leerlingen echt gelukkiger maken! Vmbo-leerlingen die lhbt zijn en in een GSA zitten zitten beter in hun vel en kunnen beter omgaan met eventuele negatieve reacties van anderen. Movisie en Universiteit van Amsterdam kwamen tot deze conclusie na een serie interviews met vmbo-leerlingen die in een GSA zitten.

lhbt-jongeren op het vmbo ervaren in een GSA steun van hun leeftijdgenoten die hetzelfde voelen of dezelfde ervaringen hebben. Ook krijgen zij vaak steun van docenten en dat ervaren de leerlingen als erg positief. Ze hebben het gevoel dat ze bij een GSA’s anderen kunnen helpen. De GSA wordt in het algemeen ervaren als een safe space, een veilige plek waar jongeren met gelijkgestemden ‘zichzelf’ kunnen zijn. Ze voelen zich hierdoor krachtiger.

De GSA biedt ook de mogelijkheid om de eigen seksuele- of genderidentiteit te ontdekken: jongeren ervaren dat ze hierdoor beter weten wie zij zijn en vinden dat prettig. Sommige jongeren vinden dat hun netwerk versterkt is sinds zij bij de GSA zitten. De nieuwe contacten monden soms uit in intensieve vriendschappen.

In het onderzoek stonden de ervaringen van de jongeren centraal. Met 25 leerlingen zijn diepte-interviews gedaan en met 4 GSA’s zijn groepsinterviews gehouden. Daarbij stond steeds de vraag voorop: wat heb je zelf aan de GSA gehad? Uit buitenlands onderzoek is al bekend dat lhbt-leerlingen op scholen met GSA’s gezonder zijn en beter in hun vel zitten dan LHBTI-leerlingen op scholen zonder GSA’s.

Lees hier het rapport ‘Samen sterk met een GSA’

(Foto: Koningin Máxima bezocht in november de GSA van het Hofstad Lyceum in Den Haag, (c) Geert van Tol)

Geplaatst in Nieuws | Geen reacties »

Reageer